Monday 16 June 2014
lesen memandu@13:47

aku recently working out untuk buat lesen kereta. tapi sedar tak sedar ada banyak sangat benda lain yang aku belajar selain belajar bawak kereta.


  1. i learnt that we have control over our life. kita ada steering kat tangan, clutch, break dengan minyak dekat kaki. nak laju kereta kena tekan minyak, kawal steering, tukar gear. nak masuk parking parking, kena pandai kawal minyak dengan clutch kalau taknak malu terjatuhkan tiang hikmat atau pun risiko kereta mati bum bum bum pretttt. aku perasan aku ada satu perasaan takut bila kereta aku terlalu laju, aku rasa macam ada possibility nak terbalik, terbabas atau terlanggar orang. but then aku yang tekan minyak, aku yang masuk gear 4, aku yang pecut. kenapa aku nak takut? aku ada cikgu yang percaya kat aku, and dia boleh tolong aku. kenapa aku nak takut? 

  2. kita memang manusia yang suka buat silap. tapi lagi banyak kita buat silap, lagi banyak kita belajar. manusia hidup dari tak tahu untuk belajar tahu. sebab tu kita tak boleh expect orang lain untuk terus tahu semata mata sebab kita tahu buat benda tu. kena ingat kita pun dulu, pernah tak tahu. bila kita belajar, jangan putus asa. sebab gagal seribu kali lagi baik dari back off macam pengecut heh. 

  3. sepanjang aku pergi kelas memandu, aku spent 2 jam menunggu turn aku untuk belajar kereta. aku jadi penat and rasa rugi sebab masa aku terbuang macam tu je. jadi i keep a book handy, so i just have two option; to waste my time and feel tired about or read something that worth my time. aku pun banyak tegur tegur orang kat situ, and i realized sebenarnya kita dengan orang lain memang tak sama. aku jadi berharap yang aku boleh bentuk diri aku jadi orang yang boleh respect differences, aku nak buang skepticism yang ada dalam otak aku ni. 

  4. i am a very friendly person, jadi aku tersalah pilih circle. aku ingat semua pakcik pakcik pengajar pemandu ni, semuanya nak mengajar. tapi aku lupa, diorang cuma strangers yang tak pernah talian dengan aku untuk aku percaya dan mereka jugak seorang lelaki. aku selalu lupa apa yang ada dalam otak lelaki. jadi in future aku yakin aku akan lebih berhati hati nak bagi number kat orang or nak start cerita pasal aku dekat orang just because i think i can trust them.

  5. since aku buat lesen sama sama dengan kawan lama aku, aku jadi percaya yang takdir Allah memang perfect. kalau nisa takde, taktahulah macam mana aku nak hadap pakcik pervert. and we couldnt have work out our misunderstanding. aku bahagia, sebab aku baru ingat semula macam mana rasa berkawan dengan dia. 

dulu masa form 5, aku marah dengan dunia sebab ayah aku tiba tiba guna duit yang sepatutnya jadi yuran lesen aku untuk kereta abang aku. aku benci bila tengok kawan kawan dah boleh kesana sini. aku marah bila aku fikir plan aku yang hancur sebab aku takde lesen. tapi sekarang aku tahu, kalaulah aku ambil lesen masa dengan mentaliti budak budak tu, aku tak mungkin belajar apa yang aku belajar hari ni. Alhamdulillah.

0 Comments:

Post a Comment

hi there
press

1-about me // 2-to follow // 3-for links // 4-my archives