Saturday 21 December 2013
isteri solehah katanya@19:45

duduk kemas kemas apa yang patut, sisa sisa yang tinggal dilanyak banjir ni. aku jumpa kenangan lama. aku yang dulu, nauzubillah, biarlah sujana yang tu mati je dari ingatan. mungkin tak perlu mati, tapi biarlah dia duduk dekat situ dan jadi pengajaran untuk sujana yang harini. apa yang dah jadi masa tu, mustahil je nak ubah semula. pelik aku fikir, macam mana dekat usia yang muda tu aku boleh terfikir nak jadi seorang bakal isteri yang perfect. I was just fifteen for the love of Allah. kalau aku masa tu dah perfect gila sebagai seorang anak takpe jugak. masa tu zaman rebel kot. zaman zaman budak baru nak up, baru dapat henpon, baru reti lepak mall, baru kenal kawan kawan sekolah  lain. fuh masa tu, mahal pengalaman tu. indah hidup masa tu, kawan kiri kanan. happy gelak semua best ah. tapi tak lama. bapak aku garang tahap apa, dia paksa aku duduk rumah je. punyalah takut anak dia jadi kutu rayau. tapi nasib baik aaaa.

tiba tiba aku terfikir, kesiannya mereka yang masih lagi ‘rebel’.

ah, aku belum cukup nak komen orang. takkan pernah cukup untuk itu. so sekarang aku nak ingatkan diri sendiri. instead of trying to be a perfect future wife, be a perfect daughter first. abah mama terlalu indah, apa mereka tak layak punya seorang anak perempuan yang mampu bantu dekat kubur nanti? jadi anak solehah sujana, kesian mama abah. hargai mama abah sujana, kau jangan buat buta. kau pandang dalam dalam mata mereka, apa kau kurang jelas sinar yang pancarkan harapan tu? kesian mama abah sujana. jadi anak solehah. jadi harta mama abah.


sujana, apa kau rasa kau dah cukup beriman nak jadi isteri orang? fikir sujana fikir. bangunkan akidah sendiri. tingkatkan iman dalam diri. jadi muslimah sejati, baru fikir macam mana nak jadi isteri orang. kau jangan poyo sangat, kau rasa kau hidup lama lagi ke? kau ingat lepas kau kahwin baru kau mati ke? betul, bila dah jadi isteri, janji buat apa yang patut, syurga kau punya. TAPI TU KALAU UMUR KAU PANJANG, KALAU ADA JODOH, KALAU ALLAH IZIN. I forbid myself from playing the what-ifs game but I have to say what if you die tomorrow? kau jamin kau dapat syurga? sujana, kalau seorang gadis tu belum solehah sebelum kahwin, kau yakin dia akan solehah lepas kahwin? fikir. Allah tak cipta perempuan untuk berkahwin semata-mata, dia ciptakan perempuan untuk beribadat juga. fikir. 

0 Comments:

Post a Comment

hi there
press

1-about me // 2-to follow // 3-for links // 4-my archives