Monday 16 December 2013
insight@17:58

few days back aku ada borak borak dengan class rep aku, dia teman aku dengan sorang lagi geng jalan balik dari fakulti ke kolej. malang juga nasib aku, dapat kolej kediaman yang jauh gila dari fakulti, nasib baik Allah bagi kaki sihat, boleh jalan jauh jauh. sangka baik dengan Allah, baru hidup tenang. jangan asik merungut je sujana. aku tak ingat specific apa yang kami bincangkan dari mula melangkah sampai dah duduk hela nafas lega tu, tapi aku ingat isi penting. aku takut nanti aku lupa, so aku tulis. aku tanya dia;


“weh kau kawan dengan aku kau rasa aku selfish ak?”

“selfish”

dia jawab tanpa hesitation. panas pulak aku rasa, sebab aku memang tak sangka benda tu keluar dari mulut dia. terdiam aku. nasib baik jalan tiga orang, geng aku pun sambung perbincangan diorang. lebat punya discussion kalau budak dua orang ni jalan sesama. lama aku diam, cuba digest apa yang aku dengar. cuba cari mana silap aku. betul ke selfish aku ni? pastu aku tanya semula.


“aqil, kau kata aku selfish kan?”

“aah, kau selfish”

“kenapa aku selfish? I mean which part am I selfish? just cakap jelah, aku nak tahu and maybe aku boleh ubah”

dia jawab

“I cannot tell you that, because if I told you, you’ll never learn. you need to find the answer yourself then you’ll be satisfy.”


kemas rapat jawapan dia, sumpah sentap. I feel the chill in my bone okay. kalau kau jadi aku, kau sentap? farah geng aku pun sampuk.


“aah sue betul. kalau sue tanya kitorang takleh jawab. sebab manusia, they do what they believe the right things to do. kalau kita rasa benda tu betul, then kita akan hold on benda tu. cari sendiri lemah kita dan ubah. “

tahu apa yang diperjuangkan. tu prinsip yang farah pegang, dan tu prinsip yang aku cuba nak praktikkan. ya Allah, apa lagi kurang hidup aku bila kau letakkan orang orang yang berfikir dalam hidup aku. harap harap aku boleh jadi orang yang berfikir macam dia. semoga kita jadi lebih baik. yeayyy.

0 Comments:

Post a Comment

hi there
press

1-about me // 2-to follow // 3-for links // 4-my archives